Visitors

Dagens Datum

Grattis

Beijing lokal tid

Sverige tid

Gamla blogginlägg

Family 2012

Family 2012

Family 2011

Family 2011

Family 2010

Family 2010

Family 2009

Family 2009

Family 2008

Family 2008

Family 2007

Family 2007

Family 2006

Family 2006

Hitcounter

Who's watching?

free counters

About Me

Populära inlägg

måndag 24 maj 2010
Idag fick vi ett intressant utskick från myndigheterna...det har gått ut ett dekret på att man inte får ta emot mutor större än 5000 RMB för då riskerar man att drabbas av åtal. I Sverige heter det väl gåvor, men i praktiken handlar det om samma sak-mutor....Nu är min position inte sådan att jag riskerar att hamna i något dilemma. Jag har mottagit moon cakes vid något tillfälle, mest av artighet, men jag har inte ätit upp dem utan givit dem till Ayin. Jag har även blivit bjuden på middag...

Här har de lokal anställda möjlighet (ja inte alla förstås) till en hel del skattefria tillägg på lönen såsom bostadstillägg, hustillägg, skolavgifter. Dock är sjukförsäkring och pensionsförsäkring skattepliktigt.

Jag tror att skattmasen här skulle kunna åka på inspirationsresa till Sverige för att lära sig ett och annat kring skatteindrivning.

0 comments: