Visitors

Dagens Datum

Grattis

Beijing lokal tid

Sverige tid

Gamla blogginlägg

Family 2012

Family 2012

Family 2011

Family 2011

Family 2010

Family 2010

Family 2009

Family 2009

Family 2008

Family 2008

Family 2007

Family 2007

Family 2006

Family 2006

Hitcounter

Who's watching?

free counters

About Me

Populära inlägg

lördag 7 maj 2011

"Den som är satt i skuld är icke fri" sade en känd svensk stadsminister....Jag har verkligen fått lära den hårda vägen hur sant detta verkligen är. Det går inte i ett blogginlägg beskriva hur lättad jag är att äntligen lyckats att stänga mitt konto i Bank of China. Över två års huvudbry och frustration är över. Skulden på 33.44 RMB är äntligen reglerad. Oändliga samtal hos kundtjänst, flera försök med besök på ett speciellt bankkontor som ligger nere på stan senare är väntan över. Den senaste tiden har jag fått SMS-påminnelser på telefonen flera gånger i veckan med varningar, utropstecken på kinesiska, med diverse hot om straffränta m.m. Allt detta p.g.a. de fåtal kronor som saknades på kontot. Jag har sett framför mig att hamna innanför galler pga ekonomisk brottslighet...

Så länge jag hade lön som regelbundet betalades in varje månad var allt frid och fröjd. Kopplat till kontot har det funnits ett VISA-kort och detta har jag förstås använt i Kina och utanför. Kontot har hanterat både $ och RMB och detta är en av anledningarna till problemet. För 2 år sedan stängde jag kontot (trodde jag), betalade alla räkningar dock var det någon form av öresavrunding i transaktionen mellan $ och RMB som gjorde att det var var några ören som aldrig blev betalda vilket tickat på och blivit hela 33 RMB i skuld! Jag fattar fortfarande inte varför det varit så besvärligt egentligen. Bankväsendet och postverket i Kina är fortfarande kundfrånvänt och man får lära sig att stå i kö och veta sin plats. Det finns utrymme för förbättring!


Cash is king gäller fortfarande i Kina!

0 comments: