Visitors

About Me

Populära inlägg

tisdag 30 juni 2009
Vår semestertripp till London fortsatte på måndagen. Efter sedvanlig frukost på Starbucks drog vi till Towern.
Vi har ännu inte åkt vare sig buss eller taxi utan har hållt oss till tunnelbana som är ett fantastiskt fortskaffningsmedel. I London är det the Tube som gäller.....
Vi åkte till towern för att titta på kronjuvelerna och uppleva lite anglosaxisk historia.
Detta var det närmaste Beefeaters som vi kom...ser ut som en billig kopia från pärlan tycker jag...
Det är mycket i Towern att titta på. Mycket arkitektur från 1100 talet och framåt.
Towern är värd ett besök! Bara kronjuvelerna är värda att titta på. Vilka pjäser! Afrika stjärna går inte av för hackor..530 Carat närmare bestämt och sitter i fronten på en krona som drottning Elisabeth har burit.
Tower Bridge valde vi att bara titta på, inte gå in eftersom museibesöket var ganska dyrt....sisådär £20 per person.
Lunchen avnjöts i fin miljö bakom Towern i ett "dockområde". Det var lika lugnt och stilla som på bilden.
Efter lunchen åkte vi till Kings cross för att titta på Harry Potters perrong 9 och 3/4. Efter lite letande hittande vi den till slut. Victor försvann in i väggen och återfanns på Diagongränden senare på eftermiddagen.
Vi gick längs Oxford och tittade i affärer. HMV är en institution som man bara måste gå in i.

Vad som fick alla att gå frivilligt hela eftermiddagen längs hela Oxford Street var vattenhålet, Hard Rock Café som alla längat efter. Vi försökte ju redan igår men konstaterade att det var uppbokat för en privat fest. Jag hade lite spekulationer om att Springsteen skulle dit men det verkar ha varit värre än så....Prins Harry hade ihop det med Natalie Imbruglia, Neil Young, Bruce Springsteen, Paul McCartney och the Killers lär ha varit där... Vikken fest man missade...
I källaren på Hard Rock Café shoppen har de ett litet rock museum. Där kan man titta på gitarrer och kläder på nära håll. Gene Simmons bas syns på bilden tillsammans med guiden.

Idag slog jag på stegräknaren...18919 steg landade vi in på. Ganska OK för en 8:a åring utan att gnälla (på just gåendet...han gnäller ju å andra sidan på mycket annat). Imorgon väntar nya äventyr.
måndag 29 juni 2009
Efter frukost avverkade vi en hel del sevärdheter. Se här:

Vi började med att titta på vaktavlösningen vid Buckingham Palace. Den är alltid välbesökt och vi kom i precis rättan tid för att se bra. Bytet sker vid Kl. 11.00 tiden. Union Jack är vacker att se på.
Gick genom St. James´s park (i bakgrunden skymtar London Eye och Whitehall court). Därefter gick vi till ....
Westminster Abbey. P.g.a. söndagsmässa kunde vi inte gå in. Därför gick vi till...
Big Ben. Och är man där måste man ju se House of Parliament samt...
Downing street #10...eller rättare sagt så får man kisa in för att skymta #10...Det är välbevakat med tungt beväpnade vakter och man kommer inte innanför grindarna.

Här är några London ikoner...
Efter lunchen som vi åt på en parkbänk längs Themsen med utsikt över Big Ben, ställde vi oss i kö till London Eye som är en riktig höjdare bokstavligen. En 30 minuters tur 135 m över marken bjuder på en fantastisk utsikt om vädret tillåter. Det började att regna lite när vi köade, men det påverkade inte sikten nämvärt.

Alltid kul att titta på gatuunderhållare, musikanter, akrobater m.m.

Madame Taussauds är också värt ett besök. Inte alls som jag minns det för plus 20 år sedan...Alla i familjen tyckte det var kul att träffa kända ansikten. Det som fick alla att hålla upp humöret var det planerade kvällsbesöket på Hard Rock Café. Ni kan tro att besvikelsen blev stor när vi fick veta att restaurangen var bokad för en privat fest hela kvällen. Svarta skynken hängde i fönstren för att förhindra insyn. Vi misstänker att det var Bruce Springsteen som skulle dit efter sin konsert som han håller i Hyde Park samma kväll. Det är ju inte mer än 10 minuters gångväg däremellan.
Vi fortsatte vårt turistande till Picadilly Cirkus där MacDonalds vi se ett hungrigt gäng på besök. Alla var fokuserade på maten och hade inte tid eller ork att prata...

Trafalgar Square passerade vi på vägen hem och kunde titta på Lord Nelsons Staty. Sedan bar det hemåt med tunnelbana och DLR.
Puuh, vilken dag! Nu kommer vi sova gott ikväll...god natt!
Nu har vi äntrat brittisk mark och hamnat mitt i Londons underbara storstadspuls. Då måste man avverka alla turistfällor för att känna att det är semester. Victoria och jag var här för 17.5 år och det har hänt en hel del sedan dess.

Jag bokade hotell vid Docklands så det tar en stund att åka in till stan. Här är utsikten från hotellet, "Royal Victoria Dock". Vi kom igår kväll och gick upp tidigt på morgonen för att inte spilla bort någon tid.

O2-arena ligger på andra sidan Themsen.

Vi avstod från att äta frukostbuffe för £15/person utan åkte till närmaste Starbucks och fick en god kaffelatte till mackorna.
lördag 27 juni 2009
Idag har vi haft ännu en laidback dag. Barnen har badat och lekt i sandlådan...ja faktiskt....det är sant, Ludvig och Lucas grävde stora hål och kom hem skitiga, bytte kläder, gick iväg igen och skitade ner sig...what the heck, det är ju ändå semester...

Ludde finns nedgrävd i en grop.

Vickan och jag har fått praktisera lite vanligt liv idag...tvätten måste fixas.

Vi handlade lite räkor som blev kvällens huvudmeny, grillade i vitlök/citron/persilja/oljemarinad. Gott!

Vi hann även med en fika på stan idag. Waynes Coffee..bättre bakverk än Starbucks med OK kaffe!

Kvällen har ägnats åt att läsa in sig lite på London som är morgondagens färdmål.
Posted by Picasa
fredag 26 juni 2009
Victor och jag fick bege oss ut på byn för att leta efter Lucas och Ludvig som varit borta i nästan 2 timmar och klockan började att närma sig 22 tiden. Det visade sig att de lekte i sandlådan!!! vid lekparken bredvid...grävde ett stort hål.
Vi fick se en fin solnedgång som speglade sig i de gamla Tetrapak lokalerna. Notera fiskaren i motljus!
Idag på kvällen åkte Vickan och Morran på tjejfest, så vad skulle Larsa och jag göra? Beställa pizza!

Undrar vad det är för djur? Vilka tatueringar det är på skinnet! En extremist av något slag.

Lucas var lyclig när han fick bära pizzakartongerna. Vi blev mätta! Puuh!
torsdag 25 juni 2009

Igår kväll var vi hemma hos Annabel och Larsa på texmexmat hela familjen. Vi blev sittandes till efter 12 på kvällen och hade jättetrevligt och proppmätta så det behövdes nästan ingen frukost idag. När vi åkte hem från Karlstad mitt i natten var det lågt liggande dimma på slätterna samtidigt som himlen brann. Vackert!

Jag inledde dagen med en tennis på morgonen, denna gång på grus, vilket var svårare än jag trott. Kan det varit 10 år sedan sist jag spelade på grus, eller 20? Vi spelade ingen match som tur var...

Resten av dagen har gått åt att planera Londonbesöket som närmar sig med stormsteg. Alla sevärdheter skall besökas, Big Ben, Towern, Tower bridge, Mme Tussauds, London Eye, Musikal, Hyde park, Oxford street, Picadilly, Harrods, Buckingham palace, Millenium Dome, Docklands är bara några av det vi planerar att titta på....Får se vad vi mäktar med...
onsdag 24 juni 2009

Idag på förmiddagen var Victoria hos tandläkaren efter att ha bitit sönder en tand häromdagen. Under tiden gick vi andra och tittade på kyrkan där vi gifte oss i för drygt 16 år sedan. Karlstad domkyrka.

Sedan bar det iväg till Örebro för ett besök hos morfar Mats. Vi lunchade på vår gamla favorit "Bredbar" i gamla stan. Vi kunde konstatera att det öppnat otroligt mycket restauranger i Örebro sedan vi flyttade ifrån Sverige. Dessutom var det massor med folk på gatorna överallt. Man behövde inte känna sig ensam en gång.

Vi tog med oss en tårta till Mats från Hälls konditori eller Heaven & Hälls som jag kallar det. Den var delikat och lika god som den ser ut!
tisdag 23 juni 2009
The Dog Whisperer eller "Mannen som talar med hundar" och egentligen heter han Cesar Millan, har hur som helst blivit sommarens stora hit, och det har följts slaviskt under flera dagar nu. Det är lika mycket människopsykologi som hunduppfostran. Det är jobbigt för alla i flocken att hitta sin roll men rangordningen börjar att sättas nu.

Två pack leaders och en hackkyckling.

Tröjorna är beställda från the greatest country of then all....USA.

Äntligen har 20°C strecket passerats. Jag avvaktar dock ytterligare 5 grader...

Ludde och Lucas ligger i.
Gårdagen bjöd på samma fina väder som dagen innan. Dessutom börjar det så sakterliga bli varmare i poolvattnet. Ännu är det bara Ludde och Lucas som vågat sig i så jag uppskattar temperaturen till under 18° C efter att ha tittat på deras läppar. Jag är ju kines så jag badar inte förrän det är över 35° i luften och minst 25° i vattnet.

Jag och Lucas drog ut och sprang/rollerbladade på morgonen, 6 km i hyfsad takt. Då är man värd att åka till glasskiosken, eller hur?

Kesten Team 2 sprang en timme senare. De förtjänade också en glass.

Rio var med ute på gräsmattan och lekte med en fotboll.
Idag planerar vi att åka till Örebro.
måndag 22 juni 2009
En fördel med att fortfarande lida av jetlag är att man kommer upp tidigt på morgonen och hinner med en massa under dagen (som att blogga tex). Idag var inget undantag, men vilket strålande väder man möts av!
Det är riktigt fint i Sverige när det inte regnar. Här Klarälva.
Diset har inte försvunnit ännu och fiskefolket är ute i sina båtar på jakt efter storlaxen. Såg att de hade fått 5 stycken 6-9 kilos laxar (större än 65 cm) dagen innan, så det verkar finnas ganska gott om dem. Kämpa på Ludde!
Mina absoluta sommarfavoritblommor i Sverige...lupiner!
Morgondaggen ligger kvar i gräset. Ett fenomen man inte ser i Beijing d.v.s. fascinerande för en storstadsbo.
Gårdagen var en riktig "laid back" dag, men ändå en bra inledning på semestern. Vädret var överraskande bra. Ludde och Lucas har t.o.m. badat.
Visst ser det inbjudande ut!

Vi åkte och köpte fiskekort åt Ludvig. Han försöker att plocka upp storlax men nöjer sig säker med en liten aborre bara det nappar. Vi hann även med att springa på förmiddagen.
Dagen avslutades med en bio. Victor, jag och Victoria gick på "Män som hatar kvinnor". Lucas och Ludvig fick stanna hemma eftersom det är 15 årsgräns på bion. Betyget måste bli bra, en 4:a. En riktigt bra svensk thriller med bra skådespelarinsatser även om Mikael Blomkvist kunde varit snyggare och Lisbet Salander varit fulare och mer psykotisk. Man ser redan fram emot att titta på båda uppföljarna som tydligen skall upp på bio i höst. Undrar om de dyker upp i Kina?

Vädret den här veckan verkar bli bra! Perfekt!