Visitors

Dagens Datum

Grattis

Beijing lokal tid

Sverige tid

Gamla blogginlägg

Family 2012

Family 2012

Family 2011

Family 2011

Family 2010

Family 2010

Family 2009

Family 2009

Family 2008

Family 2008

Family 2007

Family 2007

Family 2006

Family 2006

Hitcounter

Who's watching?

free counters

About Me

Populära inlägg

torsdag 27 mars 2008
Victoria har ju haft problem med sin gallsten. Sedan en tid tillbaka har vi diskuterat operation, inte av gallstenen utan bortplockande av hela gallblåsan. Denna rekommenderades att genomföras i Hong Kong och inte i Beijing. Sagt och gjort. Nu sitter jag på ett sjukhus i Hong Kong bredvid Victoria som precis är uppvaknad från ingreppet. Sitter uppkopplad med datorn online och kan inte göra annat än blogga. Här kommer en resume :

Igår var det en ganska omtumlande dag. De ringde från SOS International och berättade att operationen skulle ske tidigare än man trott, vilket innebar att vi var tvungna att flyga ut från Beijing på onsdagskvällen istället för torsdagmorgon som planerat. Flygbiljetter, hotell och taxi var tvungna att fixas till Hongkong. Det fixades på en timme...jag berättade på lunchen för Victoria att vi skulle dra en dag tidigare. Vi tog det sena kvällsflyget till Hong Kong och landade in på hotellet vid 02.30 på morgonen. Barnen är som planerat kvar i Beijing med Ayin.

Så var det äntligen fixat! Gallblåsan med stenen är urplockad via endoskopisk operation. Man har plockat bort gallan genom ett 12 mms rör tillsammans med 3 andra armar innehållande diverse verktyg och kameror m.m.

Nu skall det inte kunna bli några mer gallstensanfall. Jag har naturligtvis fått några fotografier på blåsan och även hållt i burken med gallan.Tycker att man kan visa ultraljudsbilden. Den ser ju nästan ut som som när man var hos barnmorskan första gången.... pojke eller flicka?

Sjuksköterskorna ser ut som man förväntar sig att sjuksköterskor ska se ut. Med hätta på huvudet! Den här tjejen var dessutom otroligt pryd av sig och blev generad när Victoria skulle klä om.

Här är en reklambild på utrustningen som använts. Operationen tog nästan 2 timmar och var mer komplicerad än kirurgen först trodde. Inga komplikationer men ändå mycket pilljobb...Victoria är förstås trött men har ändå vaknat upp efter nedsövningen.

Jag kan inte hålla mig....När de kommer och vill visa upp gallblåsan måste jag ju bara ta mig en rejäl titt...Den skall på analys.

Här är utsikten från Sjukhusentren som ligger i Happy Valley precis vid Hong Kongs galoppbana.
Jag hoppas och tror att vi skall kunna bli utskrivna från sjukan i morgonkväll. Dock får vi inte flyga tillbaka till Beijing förrän tidigast på söndag. Victorias mage och tarmpaket är uppblåsta med koloxid (eller var det koldioxid??) för att få arbetsutrymme. Gasen måste pysa ut först innan man kan flyga......
För de intresserade kan vi ta en klinisk genomgång av processen via telefon. Man blir ju nästan expert genom att snacka med läkarna och läsa på nätet.
Vi får väl se hur planerna ser ut de närmsta dagarna. Själv hoppas jag ju att vi skall kunna turista lite i Hong Kong, det är ju en otroligt häftig stad.

3 comments:

Anonym sa...

Hälsan ska nog gå före viljan till turism tycker jag.
Vilken bra beskrivning av alla detaljer du gör Du kanske ska fundera på nåt annat jobb
Själv sitter jag på tåget och förundras vilken fantastik komunikationsvärld vi lever i

Christian sa...

Visst är det fantastiskt att vi kan dela med oss av erfarenheter i realtid. Jag skall inte glömma bort att Vickan är nyopererad...kan inte låta bli att fascineras av Hong Kong bara...

Anonym sa...

Kryapådighälsningar från Rue de la Fleur. Kul att följa era äventyr - det händer alltid något! Gunnar o jag var i Hongkong när jag fyllde 40. Champagnefrukosten minns jag.
Ha det bra från Anne